امروز: جمعه 7 دی 1403

شرکت درخشش کیمیای دانش

آموزش، پژوهش، مشاوره و کوچینگ

  • ۰۷۱-۳۶۴۶۸۶۱۶

  • ۰۹۱۷۱۰۰۷۵۵۶

  • info@kimiayedanesh.ir

وفاداری کارکنان؛ تلاش مدیران یا تعهد کارکنان؟


وفاداری کارکنان؛ تلاش مدیران یا تعهد کارکنان؟

آن چه مشخص است همه گیری کووید-19 نه تنها بر انتظارات کارمندان از تجربه کاری آنها تأثیر گذاشته است، بلکه بر آنچه کارفرمایان باید ارائه دهند تا بتوانند استعداد خود را حفظ کنند نیز تأثیر گذاشته است. تمرکز فقط بر انگیزه و مشارکت کارکنان در قالب افزایش حقوق و پاداش دیگر کافی نیست. در دوران پس از کووید-19، کارفرمایان باید با کشف نیازها و محرک های اصلی کارکنان و تمرکز بیشتر بر رفاه و توسعه آنها، کل تجربه کارکنان را بازنگری و طراحی مجدد کنند. یافتن محرک های اصلی ضروری است زیرا حضور آنها تجربه کارمندان را بهبود می بخشد، همانطور که از طریق خلاقیت، بهره وری و وفاداری منعکس می شود

وفاداری کارکنان، تلاش مدیران یا تعهد کارکنان؟

دوره پس از کووید-19 بسیاری از روندهای جدید منابع انسانی را به همراه دارد . استعفای بزرگ در سال 2021 آغاز شد و به دنبال آن "ترک بی سر و صدا" به عنوان نوعی جدایی بود که بیشتر بر ژنرال Z تاثیر گذاشت. سپس اخراج های اخیر در شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات رخ داد که شروع به کوچک کردن بیش از 20٪ از پتانسیل انسانی خود به عنوان "هوش مصنوعی" در حال رشد کردند. در مقابل انسان» روندها به اشکال مختلف اجرا می شوند که منجر به کاهش وفاداری و اعتماد کارکنان به سازمان آنها می شود. اکنون زمان مناسبی برای شرکت های انسان محور است تا استراتژی های جدیدی را برای بهبود وفاداری کارکنان پیاده سازی کنند .

وفاداری کارکنان چیست؟

وفاداری کارکنان فراتر از رضایت شغلی یا مدت تصدی است. دلالت بر حس عمیق پیوند و دلبستگی عاطفی به سازمان، مأموریت، ارزش ها و فرهنگ آن دارد . کارمندان وفادار معمولاً انگیزه دارند تا مایل بیشتری را طی کنند، تلاش های احتیاطی را به نمایش بگذارند و فعالانه منافع شرکت را ارتقا دهند.

کارکنان وفادار با فدا کردن زمان، انرژی و علایق خود به نام شرکت، برای رسیدن به اهداف و کسب موفقیت برای کارفرمای خود تلاش می کنند. کارمندان فداکار مسئولیت پذیر و متعهد  هستند و با ماندن و علاقه مندی به کار خود وفاداری خود را ابراز می کنند و در عین حال برند را به دوستان خود و دنیای خارج معرفی می کنند

وفاداری کارکنان به عنوان مجموعه ای از احساسات نشان داده می شود که وقتی ارزش ها و اهداف یکسانی را بین کارمند و کارفرما ایجاد می کند و اعتماد و احترام کافی را ایجاد می کند که کارمندان مایل به ماندن و ارتقای عمومی شرکت هستند.

وفاداری کارکنان بر اساس اصل متقابل عمل می کند: کارمندان به موفقیت شرکت متعهد هستند و کارفرمایان به کارکنان خود متعهد هستند. به همین دلیل است که تقویت وفاداری شرکت مستلزم افزایش تجربه کارکنان و در عین حال کاهش احساسات منفی و نیازهای برآورده نشده است

اگر کارکنان احساس کنند که سازمان همیشه بهترین ها را برای آنها می خواهد، به بهترین شکل ممکن ادامه می دهند و از جستجوی شغل جدید اجتناب می کنند. با توجه به اینکه وفاداری کارکنان یکی از عناصر کلیدی مدیریت شرکت‌های موفق است، کارفرمایان باید راهی بیابند تا استخدام‌های خود را طولانی‌تر نگه دارند

کارمندان وفادار چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی ها یا ویژگی های خاص کارکنان وفادار می تواند بین فرهنگ و صنعت متفاوت باشد، اما چندین ویژگی مشترک وجود دارد که کارکنان وفادار دارند

ویژگی های کلیدی وفاداری کارکنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. یادگیری پذیری: علاقه مند به رشد، سازگاری و بهبود مهارت های خود هستند
  2. کنجکاوی:  تمایل به کاوش و جستجوی مداوم راه حل های جدید
  3. صداقت: به شما کمک می کند تا آنچه را که وعده داده اند انجام دهید
  4. تعهد: مایلند انرژی خود را برای چیزهایی که به آنها اعتقاد دارند صرف کنند
  5. مالکیت: پذیرفتن مسئولیت شخصی حتی زمانی که اشتباه آنها نیست
  6. قاطعانه: از نظرات آنها محافظت کنید حتی زمانی که می دانند دیگران ممکن است این کار را نکنند
  7. شجاعت:  از صحبت کردن در مورد موضوعاتی که دیگران نمی خواهند دریغ نکنید
  8. قدردانی: فراخوانی همکاران هنگامی که کاری عالی انجام می دهند
  9. حمایت: صحبت مثبت در مورد سازمان، چه در داخل و چه در خارج، ایفای نقش به عنوان سفیران، ترویج محصولات، خدمات و شهرت شرکت.

 

چرا وفاداری کارکنان مهم است، چرا تعهد کارکنان اهمیت دارد؟

نیروی کار متشکل از کارکنان وفادار و متعهد می تواند مزیت رقابتی در بازار ایجاد کند. کارکنان وفادار به موفقیت سازمانی، تمایز و رشد پایدار کمک می کنند و به سازمان برتری نسبت به رقبا می دهند.

وفاداری کارکنان باعث بهره وری و همکاری می شود. وفاداری همکاری بین کارکنانی را تشویق می کند که درک می کنند اهداف، هدف و چشم انداز یکسانی دارن کارکنان وفادار خلاق هستند.به دنبال راه هایی برای بهبودو جستجوی راه  های جدید برای حل بهتر مشکلات هستند، که همه اینها به بهره وری و عملکرد مرتبط است. از آنجایی که کارکنان وفادار بهبود دهنده فرآیند و عوامل تغییر هستند، می توانند با به اشتراک گذاشتن دانش خود با سایر تیم های داخلی، اثربخشی و رشد سازمانی را افزایش دهند.

کارمندانی که احساس ارزشمندی می کنند معمولاً کارکنان وفادارتری هستند

کارکنان فداکار، اشتیاق و انگیزه را به عملیات روزانه می آورند و با ایجاد تأثیر مثبت بر کار، دیگران را در دستیابی به اهداف مشترک تحت تأثیر قرار می دهند

وفاداری کارکنان باعث برندسازی و شهرت کارفرما می شود.

رفتار و نگرش کارکنان به شدت بر برند کارفرما منعکس می شود، برندی که اگر کارمندان راضی و وفادار نباشند نمی تواند کارساز باشد. آنها در حال ساخت محصولات و ارائه خدمات به مشتریانی هستند که تنها زمانی راضی خواهند بود که کارکنان حرفه ای و متعهد به آنها خدمت کنند. هنگامی که شرکت به کارکنان خود مزایایی می دهد و به سلامت آنها اهمیت می دهد، آنها به شغل خود پایبند می مانند و پشتیبانی ارائه می دهند که مشتریان را حفظ می کند

کارکنانی که وقف سازمان خود هستند و ارزش‌های آن را زندگی می‌کنند، می‌توانند این ارزش‌ها را برای هر مشتری که با آن‌ها تعامل دارند، تقویت کنند، به طوری که وفاداری مشتری و همچنین اعتبار و تصویر برند افزایش می‌یابد.

مسئولیت مدیران در ایجاد و توسعه وفاداری کارکنان:

کارفرمایان باید وفاداری پرسنل خود را از طریق افزایش تجربه کارکنان با ایجاد فرهنگی که در آن کارکنان احساس ارزشمندی و قدردانی کنند، افزایش دهند. کارفرمایان باید تلاش کنند تا حقوق، مزایا و فرصت هایی برای رشد شغلی عادلانه ارائه دهند. کارکنان باید تشویق شوند تا در یک محیط امن از نظر روانی صحبت کنند و نظرات و نگرانی های خود را به اشتراک بگذارند . اگر می‌خواهیم وفاداری را ارتقا دهیم و پیوندهای قوی و پایداری بین کارمند و کارفرما ایجاد کنیم، باید بصورت یکپارچه و با رویکرد سیستمی کلیه مسایل کاری، محیطی، روابط همکاران، فضا و شرایط را بطور کامل در نظر گرفته و روابط موثری ایجاد و برقرار کنیم.

تکنیک هایی که وفاداری کارکنان شما را در محیط کار افزایش می دهد:

  • کارکنان را بشناسید و به آنها پاداش دهید.
  •  احساس ارزشمندی از طریق اهمیت دادن به فردیت افراد ایجاد کنید.
  • رهبری و مدیریت قوی داشته باشید
  • محیط کاری مثبت ایجاد کنید.
  •  تیم سازی و فعالیت های اجتماعی را تشویق کنید.
  • در مشارکت کارکنان سرمایه گذاری کنید.
  • ارائه پاداش و مزایا رقابتی.

مترجم و نویسنده: دکتر سمیه رحیمیان مشاور مدیریت و کوچ مدیران 

1403/09/11
طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top