امروز: شنبه 6 مرداد 1403

شرکت درخشش کیمیای دانش

آموزش، پژوهش، مشاوره و کوچینگ

  • ۰۷۱-۳۶۴۶۸۶۱۶

  • ۰۹۱۷۱۰۰۷۵۵۶

  • info@kimiayedanesh.ir

مهارت های نرم و اهمیت آن در مدیریت کسب و کار


مهارت های نرم و اهمیت آن در مدیریت کسب و کار

اگر فردی بخواهد در هر زمینه ای خوب عمل کند، داشتن مهارت های نرم یک ضرورت است. بسیاری از اقدامات و تصمیماتی که در فرآیندهای کسب و کار انجام می شود، شامل ذینفعان متعددی  است که احتمالا همه آنها علایق و ترجیحات متفاوتی دارند. در چنین سناریوهایی، داشتن نوع مناسب مهارت های بین فردی برای رسیدن به یک راه حل مثبت ضروری است.

در اینجا برخی از مهارت های نرم که برای حرفه ای های مدیریت توسعه و رهبری لازم است آورده شده است:

 

مهارت های نرم و اهمیت آن در مدیریت کسب و کار

مهارتهای نرم ضروری برای مدیریت کسب و کار

  • توانایی کار تیمی

در دنیای شرکت‌ها،  افراد ممکن است ساعات طولانی در سیلوها کار کنند، بسیاری از کارهایی که در بخش های اجتماعی انجام می‌شود نیازمند همکاری بین افراد با پیشینه‌ها، تخصص‌ها، نگزش ها و حتی حوزه‌های متنوع است. مسلم است که توانایی کار در یک تیم برای افرادی که در بخش مدیریت سازمان ها کار می کنند، حیاتی است.

  • ارتباطات

ارتباط در همه جنبه های زندگی مهم است. در مدیریت کسب و کار، برقراری ارتباط با همه ذینفعان درگیر به روشی که واضح و قابل درک باشد حیاتی است. ارتباطات بد می تواند منجر به پروژه هایی شود که یا متوقف می شوند، ناتمام می مانند یا هرگز به نتیجه مطلوب نمی رسند.

ارتباط موثر نه تنها شامل اطمینان از درک شما، بلکه درک افرادی است که با آنها صحبت می کنید که این شامل توانایی همدلی و ارتباط با شخصی است که با او صحبت می کنید. و همینطور در این مهارت گوش دادن فعال نقش کلیدی دارد. گوش دادن فعال اساساً تمرین گوش دادن برای درک به جای گوش دادن برای پاسخ دادن است. مانند بسیاری از مهارت های نرم دیگر، این نیز چیزی است که افراد می توانند در صورت صرف زمان و تلاش، این مهارت مهم را کسب کنند.

  • تفکر انتقادی

ماهیت مدیریت به گونه ای است که برای کسی دشوار است که تنها به یک موضوع واحد در یک زمان نزدیک شود. بسیاری از مسائلی که ایک مدیر با آنها درگیر است به هم مرتبط هستند و تمایل به تقویت یکدیگر دارند. به عنوان مثال، تلاش برای افزایش بهره وری به این معنا باشد که باید همزمان با کنترل هزینه بر تبلیغات، بازریابی و انگیزه کارکنان متمرکز شوید. درک ماهیت مرتبط این مسائل و اندیشیدن به راه حل هایی که بتواند این مشکلات را برطرف کند، نیازمند تفکر انتقادی است.

تفکر انتقادی توانایی نگاه کردن به یک مسئله از منظرهای متعدد با استفاده از داده ها، شواهد و حساب های موجود به منظور دستیابی به راه حلی است که جنبه های مختلف موضوع را پوشش می دهد. در بخش اجتماعی، تفکر انتقادی می‌تواند به متخصصان توسعه این توانایی را بدهد که قبل از نتیجه‌گیری عجولانه، موقعیت را از دیدگاهی خنثی تحلیل کنند. این یک مهارت ضروری برای مدیران در فضای توسعه است.

  • شبکه سازی با ذینفعان و شرکا

در حالی که شبکه ممکن است به عنوان یک شاخه ارتباطی به نظر برسد، در نوع خود مهم است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. اولین مورد این است که راه هایی را برای تبادل دانش باز می کند. بسیاری از افراد و مدیران در بخش های متنوع کسب و کار روی مشکلات مشابه در مناطقی که از نظر جغرافیایی دور هستند کار می کنند. شبکه سازی و باز بودن برای ایجاد این ارتباطات می تواند به افراد اجازه دهد تا ایده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و حتی به نتایجی برسند که ممکن است برای دو طرف سودمند باشد.

از سوی دیگر، شبکه‌سازی با ذینفعان می‌تواند به مدیران اجازه دهد تا مشکلاتی را که ممکن است روی آنها کار می‌کنند به شیوه‌ای جامع‌تر درک کنند. ذینفعان اغلب دیدگاه ها و درک متفاوتی از راه حل ها هنگام مشاهده موضوعات مشابه دارند. در نظر گرفتن همه این جنبه ها قبل از شروع کار بر روی مشکل به مدیران کمک می کند تا به راه حل کامل تری دست یابد. شبکه سازی با ذینفعان همچنین می تواند به اطمینان از مشارکت ذینفعان مورد نظر که منجر به اجرای قوی پروژه ها می شود کمک کند.

  • تمایل به یادگیری و یادگیری نکردن

شاید این مهم ترین مهارت نرم برای مدیران و سازمان ها باشد. درک اهمیت یادگیری به اندازه کافی آسان است. یادگیری چیزهای جدید می تواند به مدیران اجازه دهد تا خود را با توجه به موقعیت مورد نظر تغییر جهت دهند و از مهارت های جدیدی که ممکن است در طول مسیر کسب کرده اند برای بهتر شدن در کار خود استفاده کنند.

 

نوشته شده توسط : سمیه رحیمیان 

مشاور مدیریت و کوچ حرفه ای (PCC)دارای صلاحیت از فدراسیون بین المللی کوچینگ 

 

1402/06/12
طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top