امروز: شنبه 6 مرداد 1403

شرکت درخشش کیمیای دانش

آموزش، پژوهش، مشاوره و کوچینگ

  • ۰۷۱-۳۶۴۶۸۶۱۶

  • ۰۹۱۷۱۰۰۷۵۵۶

  • info@kimiayedanesh.ir

فرآیند تصمیم گیری قابل اعتماد


تصمیم گیری قابل اعتماد

تصمیم گیری فرآیند انتخاب یا شناسایی یک تصمیم، جمع آوری اطلاعات و ارزیابی راه حل های جایگزین است.

تصمیمات مدیریت و تیم های رهبری یک شرکت می تواند بر موفقیت سازمان تأثیر زیادی بگذارد. مدیری که به استراتژی تصمیم گیری خود توجه می کند و همه چیز را به طور کامل در نظر می گیرد، به ارتقای انتخاب های خوب که نتایج مثبت می دهد کمک می کند. اگر می‌خواهید انتخاب‌های آگاهانه‌تری در محل کار داشته باشید، مطالعه فرآیندهای مختلف تصمیم‌گیری و مزایای آنها ممکن است کمک کند.

فرآیند تصمیم گیری قابل اعتماد

در اجرای فرآیند تصمیم گیری  به مراحلی می پردازیم که برای فکر کردن به راه حلی در جهت رفع یک مشکل در پیش می گیریم.

مرحله اول:

ابتدا باید بفهمیم مشکل چیست و چرا باید تصمیم بگیریم. اگر نزد پزشک برویم و نتوانیم مشکلات خود را به پزشک بگوییم، پزشک مشکل را درک نخواهد کرد و ممکن است نتواند دارو را تجویز کند.

اگر یک شرکت فروش یکی از محصولات خود را از دست بدهد، مدیریت تلاش می کند تا علل یا مشکلات را بیابداولین قدم همیشه پیدا کردن مشکل است اما مشکلات چیست؟ مشکلات ممکن است بسته به شرکت متفاوت باشد.

مرحله دوم:

مرحله دوم این است که بفهمیم کدام معیارها برای حل مشکل مهم هستند .

مرحله سوم:

ما باید به این معیارها یک مقدار بدهیم. همه معیارها برای تصمیم گیری اهمیت یکسانی ندارند.

مرحله چهارم:

در مرحله چهارم، شما باید راه حل های مختلف جایگزین یا لیستی از اولویت ها را ارائه دهید. در این مورد نباید گزینه های زیادی را لیست کنیم. در غیر این صورت ممکن است تصمیم گیری زمان بر باشد

مرحله پنجم:

شما باید گزینه ها یا گزینه های خود را تجزیه و تحلیل کنید. برای به دست آوردن حداکثر مزایا، باید با دقت بررسی کنید.

 مرحله ششم:

بهترین گزینه را از بین همه گزینه هایی که دارید انتخاب کنید .

مرحله هفتم:

انتخابی را که گزینشکرده اید اجرا کنید، عمل و  اقدام کنید.

 مرحله هشتم:

شما باید تصمیم خود را ارزیابی کنید که تصمیم شما درست یا غلط  است.

 

نکاتی برای بهبود تصمیم گیری  

برای توسعه سبک تصمیم گیری خود، از نکات زیر استفاده کنید:

در صورت لزوم، این فرآیند را تکرار کنید

 ممکن است بتوانید از یک راه حل خلاقانه برای یک مشکل کوتاه مدت برای مسائل دیگری که به وجود می آیند یا در صورت بازگشت همان مشکل استفاده کنید. اگر فرآیند تصمیم گیری شما نتایج خوبی به همراه داشت، به رسمیت بخشیدن به این فرآیند و جمع آوری تیم مشابهی از همکاران برای بحث در مورد سایر موضوعات فکر کنید.

فعالانه گوش کنید

هنگام جداسازی علت مشکل و تحقیق و بحث در مورد راه حل ها، از گوش دادن فعال برای درک اطلاعاتی که جمع آوری می کنید استفاده کنید. گوش دادن به دقت ممکن است راه حل خلاقانه ای را به شما القا کند یا بخش هایی از مشکل را که قبلاً متوجه آن نبودید آشکار کند.

 انعطاف پذیر باشید

شاید بهتر باشد در مورد ایده ها و راه حل های خود انعطاف پذیر باشید تا راه حل هایی را پیدا کنید که تعدادی از اهداف را برآورده می کند. انعطاف پذیری شما همچنین ممکن است دوام راه حل شما را تضمین کند.

اهداف بزرگتر را تعریف کنید

با نقاط عطف مشخصی که می توانید به آنها برسید، اهداف بلندمدت و شفاف ایجاد کنید. با ایجاد اهداف کوتاه مدت که به شما کمک می کند به تدریج به نقطه عطف بزرگتر برسید، رویکرد خود را به اهداف بزرگتر ساختار دهید.

 تشویق به همکاری برخی از اعضای تیم ممکن است هنگام ارائه بهترین راه حل

به جای تلاش برای رسیدن به بهترین تصمیم، برای کسب اعتبار رقابت کنند. مشارکت‌ها را تشویق کنید و روند را با همکاری و شامل نظرات همه اعضای تیم حفظ کنید.

 هنگام بررسی گزینه ها عینی باشید

نزدیک شدن به وظایف و تصمیمات با ذهنیت عینی به شما کمک می کند تا تصمیمات منطقی بگیرید که مشکلات را به طور کامل در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که بر اساس احساسات و نه رویکرد منطقی تصمیم می گیرید، در کنار سایر گزینه ها، زمانی را برای ارزیابی مجدد استراتژی خود در نظر بگیرید.

استرس را در طول فرآیند تصمیم گیری کاهش دهید

یک محیط پرفشار با دوره‌های طولانی بحث و آزمایش می‌تواند مضر باشد، بنابراین سالم ماندن و استراحت‌های منظم می‌تواند فرآیند شما را سازنده‌تر کند. برای رفع استرس وقت بگذارید و مشکل را به طور کامل با همکاران خود در نظر بگیرید تا به شما کمک کند بهترین تصمیم را بگیرید و از خستگی تصمیم گیری جلوگیری کنید.

پژوهشگر و نگارنده: دکتر سمیه رحیمیان کوچ حرفه ای کسب و کار

1401/11/08
طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top