اهمیت ارتباط:
سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، باز هم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلا ماهیت سواد تغییر یافت. مهارت هایی اعلام شد که داشتن این توانایی ها و مهارت ها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می شود، حدود ۵ درصد با سواد است. این مهارت ها عبارت اند از :
سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان.
سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی.
جدیدترین تعریف علم با عمل معنا می شود. با این حال و به تازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک با سوادی قرار گرفته است یعنی شخصی با سواد تلقی می شود که بتواند با استفاده از خوانده ها و آموخته های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. در واقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارت ها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه می توان گفت این فرد انسانی با سواد است. چرا سوادمان باعث تغییر در زندگی مان نمی شود؟جالب است بدانید که یادگیری در متون روان شناسی، به صورت ایجاد تغییر پایدار در رفتار تعریف می شود. پس ایجاد تغییر در رفتار، مهم ترین مولفه با سواد بودن است.
توصیه هایی برای کارآمدتر کردن ارتباط کلامی:
- مطمئن شويد كه شنونده فرصت سوال يا اظهار نظر كردن را دارد.
- سعي كنيد خود را جاي شنونده قرار دهيد و احساسات او را در نظر بگيريد.
- آنچه را ميخواهيد بگوييد، واضح بيان كنيد.
- به شنونده نگاه كنيد.
- مطمئن شويد كه آنچه كه ميگوييد با تن صدا و زبان بدني شما هماهنگي دارد.
- تن و آهنگ صداي خود را تغيير دهيد.
- مبهم صحبت نكرده و با بيان جزئيات زياد مو ضوع را پيچيده نكنيد.
- از کلمات و جملات مثبت و مناسب استفاده کنید.
- از واژه های همیشه و هرگز کمتر استفاده کنید.
- از ديدن علائم آشفتگي در شنونده غفلت نكنيد.
-
توصیه هایی برای کارآمدتر کردن ارتباط غیرکلامی:
- چهره خود را به سمت گوينده بچرخانيد.
- از ساير گيرندههاي بدني غير از گوشها نيز استفاده كنيد .
- ازچشمهای خود به عنوان يكي از بهترين ابزارهاي دريافت پيام استفاده کنید.
- به پيامهاي غير كلامي كه توسط گوينده ارسال ميگردند بازخورد دهيد .
موانع موجود بر سر راه ارتباط:
- قضاوت کردن
- بی توجهی به احساسات طرف مقابل
- قطع کردن صحبت فرد مقابل
- ارائه راه حل
- مسخره کردن
- تهدید کردن
- برچسب زدن
- خطاهای شناختی وذهنی
- ارزیابی های شتابزده
- پیش داوری و ذهن خوانی نامناسب
دکتر سمیه رحیمیان مشاور کسب و کار