مديران موفق ممكن است افراد مستعد را همه جا و هر وقت استخدام كنند، حتي اگركار مشخصي در آن زمان تعريف و تعيين نشود چرا كه اين سياست را تنها راه ساختن آينده ميدانند. شركتهاي موفق بهترين افراد را بكار ميگيرند، آنها را به بهترين متخصصان و مديران تبديل ميكنند و ميپذيرند كه برخي از آنها را به تدريج از دست بدهند. افراد مستعد جلسات مديريتي را به چالش وا ميدارند، منتظر رسيدن دستور مافوق و روشن شدن جهت وزش باد نميمانند. آنهاPlastic People نيستيد كه آرام و ساكت فقط مطيع دستورات مافوق باشند.
در شركتهاي موفق، حقوق و مزايا ابزاري براي سوار كردن و نگه داشتن افراد مناسب در اتوبوس است، در حاليكه در شركتهاي ديگر گاهي اين تصور غلط وجود دارد كه ميتوان با انگيزه و پاداش، افراد نامناسب را وادار كرد كه رفتار و عملكرد مناسب و مطلوب داشته باشند.
مولفه های یک نظام موثر مدیریت عملکرد:
- معیار ها و شاخص های عینی و قابلیت محور
- مکالمه منظم بین طرفین درمورد معیارها وانتظارات
- بازخور بموقع و سازنده
- تعدد ارزیابان
- امکان انجام خود ارزیابی
- هدفگذاری شخصی
- سیاست های مدون و مکتوب
- تفکیک فرآیند های ارزیابی برای افزایش حقوق و ارزیابی برای مقاصد آموزش
- امکان استیناف و تجدید نظر خواهی
- پاداش ها و مشوق های انگیزشی
دکتر سمیه رحیمیان/ کوچ کسب و کار