رمز متقاعد سازی در مذاکرات:
برای این که بتوانید روی تصمیم دیگران تاثیر گذار باشید باید رمز تفاوت افراد در سبک تصمیم گیری را کشف کنید. همه رهبران، مدیران ارشد و میانی، کارکنان و مشاوران الزاما در یکی از پنج طیف تصمیم گیرندگان قرار دارند.
راهکار درست در متقاعد سازی (بخش دوم)
روی تصمیم طرف مقابل اثر گذار شوید:
پنج سبک متمایز تصمیم گیری وجود دارد که شناخت آنها منجر به متقاعدسازی بهتر و انجام موفق مذاکره میشوند. در واقع برای این که بتوانید روی تصمیم دیگران تاثیر گذار باشید باید رمز تفاوت افراد در سبک تصمیم گیری را کشف کنید. همه رهبران، مدیران ارشد و میانی، کارکنان و مشاوران الزاما در یکی از پنج طیف تصمیم گیرندگان زیر قرار دارند.
دسته اول: کاریزماتیک ها Charismatics
تصمیم گیرندگان کاریزماتیک ایده ها و پیشنهادات زیاد و متنوعی را برای تصمیم گیری مطالعه وبررسی می کنند؛ ولی نهایتا بر اساس یک سری اطلاعات متوازن و هماهنگ تصمیم اتخاذ می کنند.
دسته دوم: اندیشه گرایان Thinkers
اندیشه گرایان ظاهری متناقض از خود نشان می دهند و محتاطانه همه گزینه ها را قبل از اتخاذ تصمیم بررسی می کنند.
دسته سوم: شکاکان Skeptics
تصمیم گیرندگان شکاک به همه ایده ها و پیشنهادات شک دارند و مطالب و مباحث را در اندازه های دنیای خود می بینند و نهایتا با احساسات اتخاذ تصمیم می کنند.
دسته چهارم: تقلید کنندگان Followers
تصمیم گیرندگان مقلد نگاهشان به تصمیم های مدیران سابق و یا هم طرازان است. مقلدان استاد کپی کردن تصمیم هستند.
دسته پنجم: کنترل گرایان Controllers
کنترل گرایان تصمیم گیرندگانی هستند که بر حقایق اصلی و خالص تمرکز می کنند و نسبت به موضوعات و سوژه های تصمیم دچار عدم قطعیت و نا اطمینانی هستند و به همین دلیل از ابزارهای تحلیلی استفاده می کنند.
ادامه دارد...
نویسنده و پژوهشگر: سمیه رحیمیان