امروز: دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

شرکت درخشش کیمیای دانش

آموزش، پژوهش، مشاوره و کوچینگ

  • ۰۷۱-۳۶۴۶۸۶۱۶

  • ۰۹۱۷۱۰۰۷۵۵۶

  • info@kimiayedanesh.ir

شاخص های کلیدی اثربخشی منابع انسانی


اثربخشی منابع انسانی چیست؟

اثربخشی منابع انسانی فرآیند سنجش میزان تأثیرگذاری فعالیت‌های بخش منابع انسانی بر کسب‌وکار است. بخش عملیات کارکنان یک شرکت، هر چقدر هم که کوچک باشد، نقش مهمی در موفقیت کلی یک سازمان دارد. به عنوان مثال، یک استراتژی استخدام موفق به هدایت استعدادهای برتر به شرکت کمک می کند، در نتیجه بهره وری را افزایش می دهد و منجر به افزایش درآمد می شود. به همین ترتیب، یک سیستم مدیریت عملکرد پویا معیارها و راهنمایی هایی را برای کارکنان فراهم می کند و به اطمینان از تحقق اهداف سازمان کمک می کند.

در این مقاله، ما عمیق‌تر به نکات مهم حرفه‌ای منابع انسانی  برای سنجش موفقیت خواهیم پرداخت.

شاخص های کلیدی اثربخشی منابع انسانی

اثربخشی منابع انسانی: 

به مرور رهبران کسب و کار به اهمیت فرآیندهای منابع انسانی (HR) در ایجاد یک سازمان پر رونق پی می برند. در حالی که بسیاری از رهبران کسب و کار از مزایای منابع انسانی آگاه هستند، مطمئن نیستند که چگونه اثربخشی آن را اندازه گیری کنند. در این مقاله، نکاتی را در مورد آنچه که منابع انسانی را تاثیرگذار می‌کند، و همچنین راه‌هایی برای اندازه‌گیری و بهبود اثربخشی تیم منابع انسانی مورد بحث قرار خواهیم داد.

شاخص های کلیدی اثربخشی منابع انسانی

شاخص های زیادی از یک بخش منابع انسانی تأثیرگذار وجود دارد. در حالی که هر شرکتی موفقیت تیم عملیاتی افراد خود را متفاوت ارزیابی می کند، در اینجا برخی از بزرگترین شاخص هایی که تیم منابع انسانی شما تأثیر می گذارد آورده شده است.

  • کارکنان شاد و متعهد: اگر اکثریت قریب به اتفاق کارمندان شما مشغول به کار هستند، این یک شاخص بزرگ است که بخش منابع انسانی شما موثر است. در حالی که عوامل زیادی بر شادی کارکنان تأثیر می‌گذارند، ابتکارات منابع انسانی مانند فعالیت های تیم سازی نقش مهمی در ایجاد یک  تجربه عالی برای کارمندان دارند .
  • مدیران ارتباطی: یکی از راه‌های تشخیص اینکه آیا کارکنان منابع انسانی شما مؤثر هستند یا خیر این است که آیا مدیران به راحتی برای کمک به آنها مراجعه می‌کنند؟ وقتی مدیران با نماینده منابع انسانی خود باز هستند، این امر رسیدگی به چالش‌های محل کار را آسان‌تر می‌کند و به کاهش مسائل کوچک قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ کمک می‌کند.
  • نرخ نگهداری بالا:  اگر کارمندان تمایل دارند برای مدت طولانی در شرکت شما بمانند، تیم منابع انسانی شما در پرورش فرهنگ شرکت موفق است . همچنین نشان می‌دهد که مدیران استخدام شما برای تشخیص فرهنگ مناسب هنگام مصاحبه با کارکنان آموزش دیده‌اند و فرآیندهای غربالگری قبل از استخدام به خوبی کار می‌کنند.
  • یک برند کارفرمایی قوی: در بازار کار رقابتی امروز، یک برند کارفرمایی قدرتمند برای موفقیت مهم است. تصویر سازمان شما عامل بزرگی در استخدام است و نقش مهمی در جذب استعدادهای برتر به شرکت شما دارد.
  • انطباق با منابع انسانی : اگر شرکت شما پوسترهای قانون کار مورد نیاز را به نمایش گذاشته است، هر مدیری بایدها و نبایدهای مصاحبه را می داند و ممیزی ها را با رنگ آمیزی انجام می دهید، تیم منابع انسانی شما به خوبی کار می کند تا اطمینان یابد که سازمان شما با قوانین، دستورالعمل ها و آئین نامه ها مطابقت دارد.
  • سیستم ها و فرآیندهای به وضوح تعریف شده است: وقتی تیم منابع انسانی شما برای همه چیز فرآیندی دارد، این نشان می‌دهد که آن‌ها فعالیت‌های حیاتی مانند استخدام یا تحقیقات محل کار را با دقت و با توجه زیاد به جزئیات انجام می‌دهند.

شش ویژگی کلیدی یک متخصص منابع انسانی موثر

حوزه منابع انسانی حوزه متنوعی است، و در حالی که بسیاری از چیزها باعث موفقیت یک مدیر حرفه‌ای منابع انسانی می‌شود، ویژگی‌های متعددی وجود دارد که باید آن‌ها را به کار گیرند تا در نقش خود مؤثر باشند.

قابل اعتماد بودن

مهمتر از همه، یک متخصص منابع انسانی باید قابل اعتماد باشد. از متخصصان منابع انسانی انتظار می رود که در کنار پاسخگویی، قابل اعتماد باشند و وظایف خود را انجام دهند. عمل به تعهدات خود باعث می شود به عنوان فردی قابل اعتماد شهرت داشته باشید.

دیده شدن یا در دسترس بودن

یک راه سریع برای کاهش موفقیت شما به عنوان یک متخصص منابع انسانی این است که در دفتر خود خاموش بمانید و فقط در صورت وجود مشکل دیده شوید. دیده شدن برای موفقیت بسیار مهم است و می تواند در ایجاد روابط با افرادی که از آنها حمایت می کنید کمک زیادی کند. همچنین حضور می‌تواند به ازبین بردن نگرش های منفی کمک کند.

پاسخگویی

هیچ کس دوست ندارد چیزی بخواهد و مجبور شود برای پاسخ منتظر چیزی بنشیند. درخواست‌هایی که به منابع انسانی ارسال می‌شوند اغلب به زمان حساس هستند، مانند درخواست‌های مربوط به چک‌های حقوق. یک متخصص منابع انسانی موثر تلاش می کند تا در مدت زمان معقول پاسخ دهد.

مهارت های ارتباطی

یک متخصص منابع انسانی باید بتواند به طور موثر اطلاعات را به دیگران منتقل کند، از ایمیل به کارمندان گرفته تا جلسات کوچینگ با مدیران. علاوه بر این، آنها باید بتوانند ایده ها را بیان کنند و اطلاعات پیچیده را به وضوح توضیح دهند.

رهبری تاثیرگذار

رهبری فقط مختص مدیران اجرایی یا مدیران نیست! جاناتان. اچ. وستور متخصص منابع انسانی، توصیه هایی برای اینکه یک رهبر منابع انسانی قوی باشد، می دهد: «اگر هنوز در یک ذهنیت منابع انسانی مبتنی بر معامله یا انطباق گیر کرده ایم، به احتمال زیاد توسط دیگران در سازمان (یا حتی خودمان) دیده نمی شویم. به عنوان یک رهبر تاثیرگذار ما باید یک ذهنیت تحول‌آفرین و استراتژیک منابع انسانی را انتخاب کنیم، از طریق صحبت کردن به زبان مشترک از افراد شرکت صمیمانه حمایت کنیم و خود را برای رهبری ارشد آماده کنیم. 

همدلی کردن

آخرین، اما قطعا نه کم اهمیت، یک متخصص منابع انسانی باید همدلی داشته باشد. همدلی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران برای درک بهتر احساس آنها در مورد یک موقعیت خاص است. متخصصان منابع انسانی از این مهارت به روش‌ها و تنظیمات مختلفی استفاده می‌کنند، از ارتباطات در مورد برنامه‌های مزایا گرفته تا جلسات پایان کار. 

نتیجه گیری:

برای اینکه یک متخصص منابع انسانی مؤثر باشد، باید درک قوی از عملکرد منابع انسانی داشته باشد. در حالی که دانش خاص مورد نیاز از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است، درکاستخدام، حفظ کارکنان، یادگیری و توسعه، مشارکت،مدیریت عملکرد،پاداش و مزایا قانون جذب و خروج برای داشتن یک متخصص عمومی موفق منابع انسانی حیاتی است.

روش‌هایی برای بهبود اثربخشی منابع انسانی

اگر می خواهید منابع انسانی را در شرکت خود تأثیرگذارتر کنید، چه کاری باید انجام دهید؟ در اینجا چند راه برای افزایش اثربخشی تیم منابع انسانی آورده شده است.

  • بهبود ارتباطات سازمانی:  سیستم ها و شیوه هایی را برای انتقال اطلاعات منابع انسانی و تغییرات خط مشی به کارکنان ایجاد کنید. در حالت ایده‌آل، این باید رویکردی «آبشار» داشته باشد، از رهبری ارشد شروع شود، سپس به مدیران و غیره.
  • بازخورد منظم ارائه دهید: این کار به هر دو صورت انجام می شود، زیرا بازخورد باید به کارکنان ارائه شود تا موفقیت آنها افزایش یابد و بازخورد باید به منابع انسانی ارائه شود تا اثربخشی آن افزایش یابد. برخی از راه‌های انجام این کار عبارتند از نظرسنجی، جلسات همگانی  و گروه‌های متمرکز.
  • با رهبران کسب و کار مشورت کنید: در نهایت، منابع انسانی یک تابع پشتیبانی است. بنابراین، اهداف حیاتی منابع انسانی با اهداف سازمانی و بخش عملیاتی مربوطه هماهنگ است. کاری کنید تا اطمینان حاصل کنید که کارکنان منابع انسانی شما جلسات منظمی با رهبران کسب و کار دارند تا مطمئن شوید همه در یک جهت و هم سو  هستند.
  • تحلیل دادهها:  آن معیارهای HR که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم؟ مطمئن شوید که آنها به حساب می آیند! برای سنجش زمینه های بهبود و درخواست بازخورد، به طور منظم در مورد معیارهای انتخابی گزارش دهید.

ترجمه و بازنویسی توسط: دکتر سمیه رحیمیان کوچ حرفه ای کسب و کار و مشاور مدیریت

1402/08/10
طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top